livechatman
Skip to main content
JAKESS
Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan dan Maklum Balas
Peta Laman

UNIT PEMATUHAN SYARIAH

JAKESS telah mewujudkan Unit Pematuhan Syariah (UPS) dengan fungsi-fungsinya seperti berikut:

  • Memastikan keakuran secara berterusan mengikut keperluan syariah dalam organisasi;
  • Memantau pelaksanaan keperluan syariah; dan
  • Melaporkan kepada pengurusan atasan mengenai perkara syariah termasuk ketidakpatuhan syariah.

Nilai-Nilai Organisasi

  • JAKESS menerapkan nilai-nilai murni sebagai teras perkhidmatan sebagaimana yang didokumentasikan di dalam Manual Kualiti dan Pelan Strategik Jabatan.
  • Nilai-nilai organisasi iaitu Benar, Amanah dan Bersyukur perlu dipantau dan diukur tahap penghayatannya serta pelaksanaanya di JAKESS.
  • Tanggungjawab UPS untuk membuat Soal Selidik Nilai-nilai Murni Jabatan sebanyak sekali setahun (kaji selidik SPAN). Hasil kajian tersebut akan dibentangkan di dalam Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan.

Objektif Kualiti Syariah

  1. Memastikan semua Pegawai dan Kakitangan Jabatan menghadiri program latihan yang berkaitan Pendidikan Islam sekurang-kurangnya dua hari dalam setahun.
  2. Maklum balas kepada pelanggan terhadap aduan akan dimaklumkan dalam tempoh 15 hari bekerja.

Titik Kawalan Syariah

JAKESS mewujudkan Prosedur Titik Kawalan Syariah bagi memenuhi keperluan MS 1900:2014. Prosedur Titik Kawalan Syariah ini diwujudkan bertujuan untuk mengenalpasti semua proses utama dan sokongan yang berkaitan dengan penghasilan perkhidmatan oleh JAKESS adalah memenuhi keperluan Syariah. Selain itu, ia juga menjadi bukti komitmen dan keseriusan JAKESS melaksanakan patuh syariah dalam perkhidmatan yang diberikan.

Amalan-amalan Titik Kawalan Syariah yang digariskan JAKESS seperti berikut:

Garis Panduan Etika Berpakaian Dan Penampilan